Proef het succes van Multi Bier: een efficiënte, gebruiksvriendelijke en goed beveiligde B2B bestelmodule

Creation date
15 August 2023
Image
Rik Kitslaar - Multi Bier

Proef het succes van Multi Bier: een efficiënte, gebruiksvriendelijke en goed beveiligde B2B bestelmodule

Rik Kitslaar, een van de twee directieleden van Multi Bier, draagt de verantwoordelijkheid voor onder andere finance en IT binnen Multi Bier. Hij is dan ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van het maatwerk klantportaal en de intensieve samenwerking met Solvy.

 

Met een positie als marktleider in hun sector heeft onafhankelijke groothandel Multi Bier zich voornamelijk gespecialiseerd in de levering van een uitgebreid assortiment aan speciaalbieren en giftpacks aan slijterijen, supermarkten, foodservice en lokale drankenhandels in heel Nederland.

Image
Multi Bier

Veel handwerk, lage klanttevredenheid

Voor Multi Bier lag de voornaamste uitdaging in het feit dat vrijwel alle bestellingen van onze klanten bij ons binnenkwamen per e-mail of telefoon. Al deze orders moesten handmatig worden ingevoerd in ons ERP-systeem en naast dat dit onze verkoop binnendienst medewerkers enorm veel tijd en energie kostte, was het ook nog eens extreem foutgevoelig. Als gevolg hiervan was de klanttevredenheid niet altijd even hoog. Soms duurde het, bijvoorbeeld, te lang voordat een order verwerkt was waardoor leveringen niet nagekomen konden worden.

Ik denk ook dat het DNA van Solvy goed aansluit bij dat van Multi Bier. Solvy is in onze ogen een ondernemende partij die op een laagdrempelige wijze kwalitatief heel goed werk levert.

Rik Kitslaar, financieel directeur Multi Bier

De realisatie van een efficiënt klantportaal
Halverwege 2020 zijn we voor het eerst in aanraking gekomen met Solvy, midden in de periode van de corona pandemie. De eerste contacten verliepen dan ook veelal digitaal. Dat was echter geen belemmering in het contact. We hebben meteen goed contact gelegd, en Solvy heeft voor Multi Bier een online bestelplatform ontwikkeld. Via dit maatwerk bestelportaal kunnen al onze klanten real time ons assortiment met bijbehorende prijzen bekijken en direct een bestelling plaatsen. 24 uur per dag, 7 dagen per week.


Meer dan alleen een online bestelplatform
Naast het oplossen van onze aanvankelijke uitdagingen, heeft het klantportaal ook nog veel extra’s gebracht. Het is namelijk voor ons ook een extra communicatiekanaal geworden richting onze klanten. Misschien inmiddels wel ons belangrijkste communicatiekanaal. Binnen het portaal zijn diverse functionaliteiten beschikbaar waarmee we actief marketing kunnen bedrijven. Het valt ons op dat onze klanten hierin interesse tonen en er dan ook directe interactie plaatsvindt. Deze aspecten voegen aanzienlijke extra waarde toe aan ons bedrijf.

Image
Klantportaal

De smaak te pakken

Het succes van het portaal is zonder twijfel duidelijk zichtbaar. Op dit moment maakt meer dan 90% van onze klanten gebruik van het portaal. Bovendien worden meer dan 75% van onze bestellingen via deze route geplaatst, wat neerkomt op meer dan 200 orders per week. Dit heeft aanzienlijke tijdsbesparingen gerealiseerd voor onze verkoop binnendienst. Deze gewonnen tijd kan nu effectief worden ingezet om klanten proactief te benaderen en onze producten actief te promoten.

 

Proosten op de toekomst

Multi Bier is een groeiend bedrijf, en de dynamische markt waarin het opereert is voortdurend in beweging. Er staan dan dus ook, op het gebied van IT, nog meer dan voldoende toekomstige uitdagingen te wachten voor Multi bier. Allereerst is er de ambitie om het online bestelportaal verder uit te breiden. Ik ben ervan overtuigd dat we het volledige potentieel van dit platform nog lang niet hebben benut, en dat er talloze mogelijkheden voor verdere ontwikkeling zijn.

 

Daarnaast staat er een overgang naar een nieuw ERP-pakket gepland per 1 januari 2024. Het is van cruciaal belang dat deze overgang soepel verloopt. Ook hier komt de inzet en expertise van Solvy om de hoek kijken, aangezien zij een wezenlijke bijdrage zullen leveren om ervoor te zorgen dat dit proces soepel verloopt en dat de orders tijdig en correct worden verwerkt in ons nieuwe ERP-pakket.

Inmiddels is meer dan 90% van onze klanten aangesloten op het portaal. Meer dan 75% van de orders komen binnen via het portaal.

Rik Kitslaar, financieel directeur Multi Bier
Image
Distributie Multi Bier