Krachtig, persoonlijk en schaalbaar: Hoe Natec’s klantportaal de digitale omzet en klantloyaliteit versterkt.
Datum
24 juli 2023
Afbeelding
Tim Strengers, Commercieel directeur bij Natec
Krachtig, persoonlijk en schaalbaar: Hoe Natec’s Klantportaal de digitale omzet en klantloyaliteit versterkt.

Bijna vijf jaar al is Tim Strengers werkzaam bij Natec. Hij is commercieel directeur en zeer betrokken bij de ontwikkeling van het maatwerk Klantportaal.

 

Sinds 2004 is Natec al actief in de wereld van solar. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een toonaangevende speler op de internationale markt van A-merk solar producten.

Afbeelding
Retrospective

Van MKB naar internationale speler
'Waar wij gestart zijn als relatief klein bedrijf, zijn wij de afgelopen jaren behoorlijk uit ons jasje gegroeid’, vertelt Tim. ’Zo is het ook gegaan met ons klantportaal. In eerste instantie hebben wij, samen met een andere partij, een klantportaal gebouwd. Het portaal had destijds maar een kleine functionaliteit, want dat paste toen bij de omvang van het bedrijf.’

Natec bleef groeien en zo ook de behoeften van hun klanten. ‘Met de structuur die we destijds hadden in onze portal, zagen we dat we op een gegeven moment een soort van bloemkool aan het creëren waren. Het werd alsmaar ingewikkelder en er zat totaal geen logica in’, legt Tim uit, ’met de partij waarmee we het klantportal hadden gebouwd, kwamen we er niet uit. Natec was op zoek naar een partij die kon helpen bij het ontrafelen van die complexiteit en wilde gaan bouwen aan een goede IT oplossing voor de lange termijn.’ 

 

Meegroeien 

Natec bevindt zich in een snel groeiende, internationale markt die constant in beweging is. ‘Wij weten ook niet precies hoe deze markt zich verder gaat ontwikkelen. Een business to business platform is daarom wel echt iets unieks. Dat zien wij zelf ook.’

'Met een standaardoplossing zouden wij al deze ontwikkelingen en veranderingen niet kunnen bijbenen’, vervolgt Tim zijn verhaal, 'De maatwerkoplossing en het meedenken van Solvy was voor ons hét antwoord. Het klantportaal is voor ons namelijk ook een soort van ontwikkelingsplatform. Het beweegt mee met onze behoeften en de behoeften van de klant.

‘De specialisten van Solvy zitten, letterlijk, bij ons aan tafel', grinnikt Tim. ‘Als wij het intern hebben over de ontwikkelingen binnen Natec denken zij mee op procesniveau: IT-oplossingen, maar ook architectonisch. Solvy voorziet ons van een eerlijk, deskundig advies en dat hebben wij nodig.’

 

Ik zie Solvy als een versneller van onze business.

Tim Strengers, commercieel directeur Natec
Afbeelding
(links) Luc Kitslaar, digital consultant solvy;  (rechts) Tim Strengers, commercieel directeur Natec

Persoonlijke touch

Na een stabiele, positieve samenwerking van twee jaar ziet Tim nu duidelijk resultaat. ‘Het gebruik van de portal onder klanten is echt enorm toegenomen. Zowel op commercieel vlak als vanuit het oogpunt van gebruikerservaring is het van groot belang dat onze klantportal een persoonlijke touch heeft, licht Tim toe. ‘Het is bepalend voor hoe vaak en of de klant het gaat gebruiken. Dit komt niet alleen onze omzet ten goede door een soepelere digitalisering, maar stelt ons ook in staat om een breder klantenbestand te bereiken. Hoewel ons verkoopteam al in staat was om een aantal klanten te bereiken, heeft de implementatie van het klantportaal ervoor gezorgd dat we nu een veel grotere klantenbasis kunnen aanspreken. Dat zien we ook terug in de omzetcijfers van Natec: De afgelopen twee jaar zijn wij flink gegroeid verdriedubbeld in omzet.’

Daarmee zijn natuurlijk ook de doelstellingen veranderd. ‘Eerst streefden we naar 60% digitale omzet en nu is het doel toch echt wel de volle 100%.’ Tim is enthousiast. ‘We zien dat die 100% omzet op korte termijn mogelijk is. We gaan er vol voor om dat doel te behalen, maar dat komt mede ook doordat we kunnen vertrouwen op Solvy. We weten gewoon dat als er problemen zijn, dat dat dan direct wordt opgelost. Dat wetende, durven we deze ambitie ook na te jagen.’

 

De volgende stap

Hoewel ze bij Natec nu druk bezig zijn met het verder digitaliseren van de verkoopprocessen en het nóg klantvriendelijke maken hiervan, liggen er ook al een heleboel ideeën voor de toekomst in het schap. ‘Met alle mogelijkheden die dit klantportaal en digitalisering met zich meebrengt, zie ik zeker in de toekomst nog een aantal mogelijke stappen die wij als Natec kunnen gaan zetten. Samen met Solvy.’

Het live zetten van recyclingbijdragen in Polen of het aanpassen van belastingtarieven in het buitenland gaat niet snel genoeg met een standaard Saas-oplossing. Daarvoor heb je een op maat gemaakt platform en een meedenkende partner nodig.

Tim Strengers, commercieel directeur Natec