Afbeelding
ProfiUser

ProfiService: voor de échte professional

HORNBACH biedt de zakelijke klant veel extra's waaronder een digitale omgeving gerealiseerd door Solvy

HORNBACH is een bouwmarktketen die sinds 1997 actief is in Nederland. Met maar liefst 18 vestigingen met gemiddeld 175-200 medewerkers per vestiging en 1 HORNBACH Vloeren vestiging, bedient HORNBACH een divers klantenbestand, zowel op de consumenten- als de professionele markt.

Uitdaging

Met de HORNBACH Profiservice biedt HORNBACH service op maat voor de professional. HORNBACH bedient al vele professionals met deze service en heeft ambitieuze groeiplannen in het zakelijke segment. Deze groei mag echter niet leiden tot extra werkbelasting voor HORNBACH-medewerkers of ten kosten gaan van het persoonlijke contact met de klant. Persoonlijke aandacht voor de klant is immers één van de uitgangspunten van de Profiservice. 

 

Anytime, anyplace, anywhere 

De concrete uitdaging was om het registratieproces voor de ProfiService te verkorten. Zakelijke klanten vonden dat dit proces te veel tijd in beslag nam, en tijd is kostbaar, vooral voor professionals. Iedere minuut die een professional besteedt aan administratie, is een minuut die hij niet voor zijn klant aan de slag kan. Alleen wanneer hij niet aan het werk is, heeft de professional tijd voor administratie. Dit moet dan snel kunnen gebeuren, vanaf elk apparaat en op elk moment. Anytime, anyplace, anywhere.

 

Daarnaast leverden de vele handmatige taken in de backoffice nogal wat suboptimalisatie op. HORNBACH wilde daarom kijken hoe ze hun bestaande dienstverlening konden verbeteren.

Afbeelding
ProfiService

Oplossing

Een unieke, schaalbare en zeer flexibele applicatie. Zo eentje met gepersonaliseerde functionaliteiten en torenhoge resoluties. Een applicatie die meebeweegt met de markt en inspeelt op de wensen van klanten én medewerkers. Dat klonk HORNBACH als muziek in de oren.

 

Om de complexe uitdaging van het registratieproces van de ProfiService te kunnen tackelen wilde HORNBACH dan ook graag zo’n eigen, unieke applicatie laten ontwikkelen. Deze applicatie zou zowel de klant als de medewerker optimaal moeten gaan bedienen en zou integraties met andere externe systemen realiseren.

 

De vele wensen maakten dat standaard geen oplossing was, daarom klopte HORNBACH bij Solvy aan. Onze oplossing? Een maatwerk applicatie, in de vorm van een progressive web applicatie. En niet één applicatie. Nee, ook geen twee. Maar liefst drie stuks; een voor de klant, een voor de backoffice én een backup transactie applicatie in geval van uitval van externe systemen. 

 

Afbeelding
MockUp

Proces

"Het werken aan het HORNBACH-project was bijzonder uitdagend, vanwege de immense omvang, strakke deadlines en de vele integraties", begint Yauhen, de Technical Lead van Solvy, zijn verhaal. 

 

Hij somt enkele voorbeelden van deze integraties op: "Zkr voor het iDIN-proces, Company.Info voor bedrijfsinformatie en kredietcontrole, DCP voor kaartproductie en Surepay voor bankrekeningverificatie". 

 

"Daarnaast waren de vereiste ingebouwde processen, waaronder klantacceptatie, aanpassing van kredietlimieten en financiële gegevensverwerking, zeer complex en vroegen om een grote mate van flexibiliteit. Om de ontwikkeling van een dergelijk systeem te vergemakkelijken, heeft Solvy een agile aanpak gehanteerd en vastgehouden aan een 'make it done'- houding, waarbij HORNBACH nauw betrokken werd bij het dagelijkse ontwikkelingsproces. 

 

Dankzij de actieve inzet van belangrijke teamleden van HORNBACH én onze ervaring met implementaties van technisch uitdagende systemen, kunnen we met trots zeggen dat zowel de gekozen aanpak als het uiteindelijke resultaat als een groot succes beschouwd mag worden. 

 

Op het gebied van technologie hebben we gekozen voor een bewezen stack bestaande uit; Symfony, NextJS, MariaDB en Mongo. Dit geheel wordt aangedreven door Platform.sh als PaaS, waarbij we gebruik maken van Gitlab pipelines voor deployments. Dit stelt ons in staat op de ontwikkelings- en testprocessen te stroomlijnen en zorgeloze opleveringen te garanderen."


 

Ik zeg altijd: 'Met de juiste mensen en de juiste houding is alles mogelijk'. En dit was ook het geval voor het HORNBACH-project. De ervaring van ons team, versterkt door de kennis van het HORNBACH-team, leverde alle ingrediënten op om de ambitieuze doelen te bereiken.

Yauhen Zenko | CTO bij Solvy

Toekomst

Uiteraard blijft het hier niet bij. Het ontwikkelen en implementeren van deze applicaties markeert slechts het begin van het uitgebreide traject bij HORNBACH. Om alle drie de applicaties in de lucht te houden én ervoor te zorgen dat ze blijven functioneren waar ze voor zijn ontwikkeld, worden er constant nieuwe functies toegevoegd. Alsmaar wordt er gezocht naar manieren om workflows en processen te verbeteren en te automatiseren. In het blijvend optimaliseren en doorontwikkelen van de applicaties heeft de klant- en medewerkerstevredenheid een zeer hoge prioriteit. Een denderende start, met een mooi uitzicht op de toekomst.