Natec, de groothandel in solar

Accelerating the solar business

Sinds 2004 is Natec al actief in de wereld van solar. In de loop der jaren hebben ze zich ontwikkeld tot een vooraanstaande groothandel op het wereldtoneel, gespecialiseerd in A-merk solar producten. Natec bedient professionele installatiebedrijven die zich dagelijks bezighouden met solar projecten.

Uitdaging

De ontwikkeling van een klantportaal was voor Natec niets nieuws. Aanvankelijk hebben ze de ontwikkeling en realisatie van zo’n portaal dan ook bewerkstelligd in samenwerking met een andere partij. Deze portal sloot destijds aan bij de wensen en behoeften van Natec en hun klanten; het functioneerde naar behoren, was eenvoudig en duidelijk. De uitdaging ontstond echter toen Natec begon te groeien. Met een toename in klanten, orders en personeel ontstond de noodzaak voor een geavanceerder klantenportaal. Natec had behoefte aan een schaalbaar en flexibel platform met uitgebreide functionaliteiten en integraties. Het moest een klantenportaal zijn dat de klantwaarde ging verhogen door op gepersonaliseerd niveau proactief met klanten mee te denken en oplossingen te bieden. Een standaardoplossing voldeed niet meer aan deze eisen.

Afbeelding
Customer portal

Oplossing

Het ontrafelen van die complexiteit van het eerste klantportaal en het ontwikkelen van een vernieuwde, maatwerk B2B klantenportaal was dé IT oplossing voor de lange termijn. Voor Natec dient het klantportaal namelijk niet alleen als bestel- en communicatieplatform, maar ook als ontwikkelingsplatform.


Solvy heeft dit klantportaal ontwikkeld in het Framework Laravel; een open-source framework dat wordt gebruikt voor de ontwikkeling van webapplicaties met een Model-View-Controller (MVC) architectuur. Het dient als een krachtig hulpmiddel om complexe backend-logica te implementeren met een gestructureerde en overzichtelijke opbouw. Daarnaast biedt het een scala aan handige functionaliteiten die de ontwikkeling versnellen, zoals object-relational mapping (ORM), sjablonen, routing, caching en meer.Laravel is zeer geschikt voor maatwerk oplossingen.

 

Voor het klantportaal van Natec is Laravel ingezet voor de volgende toepassingen:

 

  • Dashboard overzichten
  • Order management
  • Product management
  • Facturatie management
  • ERP integraties
  • ESB integraties
  • Open API voor afnemers en leveranciers
  • CRM componenten
  • Sales rapportages
  • Database
  • Facturatie management

 

User experience

Snelheid, inzicht en gebruikersvriendelijkheid.

 

De Solar industrie staat op zijn kop.

 

  • Hoe wordt de grote hoeveelheid aan vraag verwerkt?
  • Hoe wordt voorraad verdeeld onder de afnemers?
  • Hoe wordt de logistieke afwikkeling efficiënt aangestuurd.

 

Zoveel vragen en zoveel uitdagingen. Solvy helpt Natec deze uitdagingen aan te gaan door de inzet van business logica in het klantportaal. Hiermee worden grote vraagstukken al afgevangen voordat de data Business Central bereikt. 

 

Wil je graag binnen kijken bij een van onze opdrachtgevers? Dat kan! We nemen je graag mee naar onze opdrachtgevers en demonstreren onze oplossingen in de praktijk.

Afbeelding
Natec Artboard

Klantportaal

Wat is een B2B Klantportaal?

 

Een B2B Klantportaal is een online platform voor zakelijke klanten. Het is een beveiligde en geïntegreerde webapplicatie waarin bedrijven, leveranciers en/of partners toegang hebben tot specifieke en gepersonaliseerde informatie, tools en functionaliteiten die relevant zijn voor hun zakelijke interacties. Denk hierbij aan, o.a., het beheren van bestellingen, het inzien van prijzen, producten en voorraden én ondersteuning en communicatie.

Laravel

Maatwerk applicatie in Laravel

 

Solvy heeft deze klantportaal ontwikkeld in het Framework Laravel. Maar wat is Laravel eigenlijk?

Laravel is een open source-framework voor het ontwikkelen van web applicaties met een Model-View-Controller (MVC) architectuur. Het wordt gebruikt om complexe backend-logica te implementeren met een schone, georganiseerde structuur. Het biedt ook veel handige functionaliteiten voor snelle ontwikkeling, zoals object-relational mapping (ORM), sjablonen, routing, caching en meer.

Krachtig, persoonlijk en schaalbaar

Met een maatwerk klantportaal als ontwikkelingsplatform kan Natec nu een nóg breder klantenbestand bereiken en zich richten op het behalen van 100% digitale omzet. Bekijk in onderstaande referentievideo het succesverhaal van Natec en ontdek hoe een persoonlijke touch, digitalisering en een betrouwbare partner cruciaal kunnen zijn voor bedrijfsgroei in een snel evoluerende sector.

Afbeelding
Natec