Groothandel klantportaal
Het digitale klantenportaal is de volgende evolutie van B2B commerce

Multi Bier heeft zich als vooraanstaande groothandel in speciaalbieren stevig verankerd als marktleider in hun branche. Hun hoofdkantoor, gelegen in Helmond en tevens het hart van hun magazijnactiviteiten, huisvest een toegewijd team van ongeveer 100 medewerkers. Samen werken zij aan de distributie van een uitgebreid assortiment van meer dan 3500 speciaalbieren, die worden geleverd aan diverse slijterijen, drankenhandels, supermarkten en horeca groothandels verspreid over heel Nederland.

Over Multi Bier

Groothandel + (speciaal)bier = Multi Bier


Als groothandel wil Multi Bier een zo breed mogelijk exclusief aanbod in speciaal bieren bieden. En dat aanbod moet doorlopend inspelen op de behoeften van de afnemers, de markt en het seizoen.  Als importeur en distributeur van nationale en internationale merken is naast het brede en exclusieve aanbod het distributienetwerk en het digitale aanbod van Multi Bier een enorme toegevoegde waarde ten opzichte van het concurrentieveld.

Uitdaging

Multi Bier maakt momenteel een indrukwekkende groei door, aangejaagd door de voortdurende stijging van de populariteit van speciaalbieren, die al enkele jaren aanhoudt. Deze groei schreeuwt om een versnelde digitale transitie. De traditionele groothandel constructie met grote sales afdelingen, ordermanagers, planners moet plaats maken voor digitale oplossingen. De werkdruk door de snelle toename is niet houdbaar, digitale oplossingen bieden deze flexibiliteit wel. Sales en ordermanagers krijgen ruimte om de afnemers verder uit te bouwen door ze met markt informatie en marketing acties te ondersteunen.

 

Ook het distributienetwerk dat Multi Bier door de jaren heen heeft opgebouwd staat onder druk. Hogere kosten door de stijgende benzine prijzen zetten de marges onder druk. Hoe gaan we efficiëntie aanbrengen binnen het distributienetwerk. Wanneer leveren we waar? Hoe voorkomen we halve transporten? Hoe voeden we onze afnemers op? Etc. 

Afbeelding
Multi Bier
Oplossing

Toen Multi Bier halverwege 2020 voor het eerst in contact kwam met Solvy, was er direct een klik. Solvy opperde het idee van een online bestelportaal en de manier waarop dit de ambities van Multi Bier waar zou kunnen maken, sprak aan. 

 

Een online bestelplatform: een webapplicatie in de vorm van een portaal, waarop klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week kunnen inloggen. Middels dit portaal kunnen zij het gehele assortiment, inclusief bijbehorende product- en prijsinformatie, facturen en betalingen inzien. Het is ook mogelijk om direct bestellingen te plaatsen, op ieder gewenst moment van de dag. 

 

Het digitale klantportaal markeert de volgende stap in de evolutie van de B2B-online webshop. Het is ontworpen om het aankoopproces van de kopers te vereenvoudigen, de verkoopprocessen te digitaliseren en after-sales activiteiten te ondersteunen, evenals de ontwikkeling van digitale diensten. Het bestrijkt een breed scala aan klantbehoeften gedurende de gehele klantrelatie cyclus en maakt doelgerichte communicatie- en marketing mogelijk op basis van verschillende klantrollen en vereisten.

 

In een snel groeiende organisatie en markt dien je wendbaar en flexibel te zijn. Daarom heeft Solvy besloten om niet te starten met de insteek van een omvangrijke planning en lange doorlooptijd. In plaats daarvan zijn we begonnen met een bescheiden aanpak en geleidelijk te groeien op basis van inzichten uit data-analyse. Binnen 6 sprints van 2 weken stond de MVP op poten. 

 

De MVP bevatte de volgende functionaliteiten: 

 

  • Intergratie met het custom ERP
  • Plaatsen van (her)bestellingen
  • Inzage in orderstatus
  • Inzage kredieten
  • Inzage levertijden
  • Inzage in voorraden
  • Custom marketing/sales acties
  • Rollen en rechten per afnemer
  • Klantgroepen
Afbeelding
Multi Bier Customer Portal
Afbeelding
Multi Bier
Portaal

Wat is een digitaal klantenportaal?

 

Het digitale klantenportaal is de volgende evolutie van de B2B-onlineshop. Het kan het aankoopproces van de koper vereenvoudigen, de verkoopprocessen van de verkoper digitaliseren en after-salesactiviteiten en de ontwikkeling van digitale diensten ondersteunen. Het bestrijkt een groot deel van de cyclus van de klant en biedt een volledig spectrum van diensten tijdens de verschillende fasen van de klantrelatie. Het maakt ook doelgerichte communicatie mogelijk op basis van de verschillende rollen en vereisten aan de kant van de klant.

 

Wil je graag binnen kijken bij een van onze opdrachtgevers. Dat kan? We nemen je graag mee naar onze opdrachtgevers en demonstreren onze oplossingen in de praktijk.